Klachten
Elke school heeft een of meerdere contactpersonen die je
kunt benaderen als je een klacht hebt.
De contactpersoon kan je advies geven en eventueel verwijzen naar de
externe vertrouwenspersoon.
De externe vertrouwenspersoon stelt zich voor:
Mijn naam is Sonja Tettero. Vanaf 1 januari 2019 ben ik
werkzaam als externe
vertrouwenspersoon voor alle scholen van Wonderwijs
Als je ontevreden bent of
klachten hebt over school, medewerkers of andere zaken zoals de sociale
veiligheid van je kind, is het belangrijk dat je hiermee niet blijft rondlopen.
Je kunt altijd terecht bij de interne contactpersoon van de school zelf, die je
kan vertellen waar je je klacht het beste kunt laten horen. De voorkeur gaat
ernaar uit dat je met elkaar de klacht oplost, de school zet zich hier graag
voor in.
Maar soms is het in het
belang van je kind en de klacht dat je deze met de onafhankelijke en externe
vertrouwenspersoon bespreekt. In dat geval mag je rechtstreeks contact met mij
opnemen en zal ik alleen met jouw instemming, met derden hierover praten. Ik
zal me inzetten om samen met jou en de school de klacht op te lossen.
Dit zijn mijn
contactgegevens:
Sonja Tettero
Sonja@vertrouwenszaken.nl
06-24676470
Klacht
Lukt het
partijen niet een probleem op te lossen, dan kun je een klacht indienen. Een
klacht indienen kan op elk moment. Wel weegt de klachtencommissie bij haar
uitspraak mee of er genoeg moeite is gedaan om het probleem op school op te
lossen. Een onafhankelijk oordeel van de klachtencommissie kan voor alle
partijen een oplossing betekenen. Maar een procedure bij de klachtencommissie
duurt lang en vraagt veel van de betrokkenen.
Wonderwijs heeft, wettelijk voorgeschreven, een klachtenregeling waarin
staat hoe de school omgaat met klachten. In elke schoolgids wordt hiernaar
verwezen. De school moet je de klachtenregeling ter inzage geven
als je daar om vraagt. Wonderwijs heeft zich voor al haar scholen geconformeerd
aan de landelijke ‘klachtenregeling Primair en Voortgezet Onderwijs’.
Een klacht kan gaan over een leerkracht of iemand anders die aan de school is
verbonden zoals de conciërge, hulpouders bij het overblijven, de schoolleiding
of het schoolbestuur. Een onafhankelijk oordeel van de klachtencommissie kan
voor alle partijen een oplossing betekenen. Een nadeel is dat de procedure lang
duurt en veel van alle betrokkenen vraagt.
Als er sprake is van een strafbaar feit kun je daarvan aangifte doen bij
de politie zodat er een rechtszaak kan volgen. De rechter zal in dat geval
beoordelen of de dader moet worden bestraft. Je kun over een strafbaar
feit ook een klacht indienen bij de klachtencommissie, maar die kan een dader
geen straf opleggen. De school is bij sommige delicten, zoals seksueel geweld
tegen minderjarigen, verplicht aangifte te doen. De contact- of
vertrouwenspersoon van de school kan je adviseren welke stappen je
kunt ondernemen.
Elke klacht is
een gratis advies voor verbetering.