Belofte 2 |
We maken werk van goed onderwijs
Wonderwijs maakt werk van goed onderwijs. Dat
lijkt vanzelfsprekend. Maar wat is goed onderwijs
eigenlijk? Die vraag is niet zo eenvoudig te
beantwoorden. Sterker: het is aan ons om er steeds
opnieuw over na te denken. Net als over de vraag:
sluit het onderwijs van nu nog voldoende aan op wat
leerlingen morgen nodig hebben? De samenleving en
arbeidsmarkt veranderen immers continu. En nieuwe
ontwikkelingen vragen om nieuwe antwoorden. Voor
Wonderwijs betekent dit dat we ons (nog) meer
moeten richten op een brede ontwikkeling van
leerlingen; op leren leren, leren leven en leren
samenleven.
De samenleving legt een groeiende behoefte aan
ander onderwijs aan de dag. Aan onderwijs dat de
uniciteit van elke leerling erkent en daar een veilige
omgeving voor biedt. De scholen en docenten
moeten hun onderwijs zó inrichten dat álle leerlingen
er optimaal van profiteren. Dat houdt in: nagaan
welke mogelijkheden en behoeften elke leerling heeft
en onderzoeken welke vooruitgang hij of zij kan
behalen.
Leerlingen die een Wonderwijs-school bezoeken,
leggen een stevige basis waar ze in het
vervolgonderwijs op voort kunnen bouwen. We
richten ons op kwalificatie (kennis, vaardigheden,
houdingen), socialisatie (normen, waarden, tradities,
praktijken) en subjectivering (de persoonlijke vorming
tot een zelfstandig, verantwoordelijk en kritisch
individu). We versterken hun basisvaardigheden –
lezen, schrijven en rekenen – en reiken essentiële
kennis aan om mee te doen en mee te tellen in de
samenleving. Denk aan informatievaardigheden,
samenwerkingsvaardigheden, creatief denken,
expressie en onderzoekend leren (21ste-eeuwse
vaardigheden).
Executieve vaardigheden, zoals werkgeheugen,
impulsbeheersing, concentratie, plannen, prioriteiten
stellen en doelgericht gedrag, zijn belangrijk bij het
leren. De komende periode besteden we extra
aandacht aan de ontwikkeling van de executieve
vaardigheden. Zodat onze leerlingen volwaardig
kunnen deelnemen aan de samenleving en toegerust
zijn om een leven lang te leren. Ook werken we met
hen aan vertrouwen in het eigen kunnen en een
positief zelfbeeld. We ondersteunen hen bij de
ontwikkeling van hun talenten, leren hun zich open te
stellen voor anderen en in verbinding te staan met
hun omgeving.
We willen bereiken dat leerlingen in toenemende
mate eigenaar zijn van hun leer- en ontwikkelproces.
We willen dat zij ervaren dat ze iets kunnen
(competentie), dat ze onderdeel uitmaken van een
groep (verbondenheid) en dat ze in toenemende mate
zelfsturing kunnen geven (autonomie).
Leerlingen leren met en van elkaar. We stimuleren
dat kinderen uit verschillende jaargroepen met elkaar
samenwerken aan opdrachten. Dit draagt bij aan hun
vaardigheid tot samenwerken, hun zelfstandigheid en
verantwoordelijkheid.
Wonderwijs heeft verder de opdracht om de ICT-basisvaardigheden te versterken die in de 21ste eeuw
onmisbaar zijn, zoals: mediawijsheid, informatie- en
zoekvaardigheden en probleemoplossend denken.
Naast een investering in ICT vereist dit een omslag in
denken en de inzet van andere didactische
werkvormen.
Vanuit een brede visie op vorming (‘met hart, hoofd
en handen’) en onze kernwaarden werken we
gestructureerd aan empirisch bewezen
onderwijsvernieuwingen (evidence informed). Het
eigenaarschap van elke leerling en het recht op een
passende leerloopbaan staan daarbij centraal.
We werken met onze samenwerkingspartners aan
een doorlopende ontwikkeling van 0-14 jaar,
afgestemd op de mogelijkheden van elke individuele
leerling.
Ga terug naar 'Waar staan we voor'